בפורים נוהגים להתחפש. ילדים וגם מבוגרים לובשים דמויות מגוּונות והבעות שונות ומשונות. אבל הכול מקבלים זאת ברוח טובה, שכן ברור כי אין זו אלא תחפושת.
למעשה, פורים מזכיר לנו כי רבים מאיתנו מתחפשים כל ימות השנה. אנחנו מציגים חזות מסויימת כלפי חוץ, שאינה משקפת בהכרח את המהות האמיתית שלנו. אם נדע להסיר את המסֵכות ולמצוא את האמת הפנימית נגלה בני-אדם אחרים לגמרי.
פעמים רבות ראינו כיצד ברגע של אמת נושרות בבת-אחת כל ה'תחפושות'. תכונות מופלאות מתגלות פתאום. בני-אדם שנראו עד כה ציניים ואנוכיים חשפו טוב-לב נדיר ונדיבות ללא גבולות. כי באותו רגע של אמת הסירו מעליהם אותם אנשים את ה'תחפושות' וחשפו את מהותם האמיתית.
האוּמנם 'מפוזר ומפורד'?
קודם שהוכרזה גזֵרת המן נדמה היה שהעם היהודי מפוצל ומשוסע. היו שקראו ללכת למשתה אחשוורוש, והיו שהתנגדו נמרצות. היו שדגלו בהשתלבות בחיי התרבות של ממלכת פרס ומדַי, והיו שראו בכך סכנה לקיומה של היהדות. כך גם אומר המן למלך אחשוורוש: "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד".
אבל כשהוכרזה הגזֵרה התלכד העם. פתאום נעלמו כל המחלוקות וכל השסעים. הכול התכנסו, צמו והתפללו, מתוך אמונה עזה בבורא העולם, שומר ישראל. באותו רגע התברר שמראה הפירוד לא היה אלא תחפושת, ואילו בתוך תוכנו כולנו מאוחדים ומלוכדים.
התאחדות זו הובילה חיש-מהר לביטול גזֵרת ההשמדה ולמהפך המוחלט – "ונהפוך הוא, אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם". כי ברגע שיהודים מפסיקים לשחק בתחפושות, מפסיק גם הקב"ה להסתיר את פניו ב'מסֵכות', והוא מגלה את ידו הגדולה.
כדי לשמר אחדות זו הכלילו חז"ל מרכיבים של אחדות ואהבת-ישראל במצוות פורים. אנו שולחים מנות איש לרעהו ומשמחים את האביונים. זו תשובה ניצחת לטענת המן. אנו זוכרים וממחישים שאיננו עם "מפוזר ומפורד" חלילה אלא עם אחד ומלוכד.
כל יום פורים
מובן שאין איש חפץ שהקב"ה יאַלץ אותנו להסיר את ה'תחפושות' וה'מסֵכות' על-ידי גזֵרות רעות. כולנו רוצים ומקווים שנחשוף את האמת הפנימית שלנו ברצון, בשמחה וביוזמתנו האישית.
פורים מזכיר לנו כי צריך להסיר את ה'תחפושות'. במהות הפנימית שלנו אין ימין ואין שמאל, אין 'דתיים' ואין 'חילוניים', אין אשכנזים ואין ספרדים. יש רק יהודים חמים וטובים, המאמינים בא-ל אחד ומחוברים לתורה אחת.
אמנם הפתגם העממי קובע ש'לא כל יום פורים', אבל את המסר הזה עלינו לשאת עמנו כל ימות השנה ולא רק בפורים. מעבר לכל ההבדלים וחילוקי הדעות, כולנו עם אחד. לפעמים צצות כל מיני 'תחפושות', אבל אין אלה אלא מסֵכות והצגה חיצונית. עמוק בפנים שוכנת בלב כולנו נשמה יהודית זכה וטהורה.
פורים שמח!