סדר ערב יום כיפור ובו ז' סעיפים:
א ועניתם את נפשותיכם בתשעה לחודש וגו'1 וכי בתשעה מתענין והלא אין מתענין אלא בעשירי2 שנאמר3 בעשור לחודש תענו את נפשותיכם ונאמר4 מערב עד ערב וגו' אלא ענין הכתוב5 הכינו עצמיכם בתשיעי לעינוי העשירי6 שתאכלו ותשתו בתשיעי כדי שתוכלו להתענות בעשירי7 והוא מאהבת הקב"ה לישראל שלא ציוום להתענות אלא יום אחד בשנה ולטובתם לכפר עוונותיהם וציוום שיאכלו וישתו תחלה שלא יזיק להם העינוי8.
ומה שהוציא הכתוב את האכילה בלשון עינוי9 ולא אמר בפירוש שיאכלו וישתו בתשיעי10 לומר לך שהאוכל ושותה בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאלו היה מתענה בו11 מחמת מצות הקב"ה שצוה להתענות בו12 שאין שכר האוכל ושותה מחמת מצות הקב"ה דומה לשכר המתענה מחמת מצות הקב"ה אבל זה שאוכל ושותה בתשיעי שכרו הרבה מאוד כאלו היה מתענה13 (בתשיעי ובעשירי) מחמת מצות הקב"ה שצוה להתענות (בשניהם)14.
דכיון שיום הכיפורים בעצמו אי אפשר לכבדו במאכל ובמשתה כדרך שמכבדין שאר יו"ט צריך לכבדו ביום שלפניו15.
לפיכך אסור להתענות בו16 אפילו תענית חלום17 אע"פ שמותר להתענות תענית חלום אפילו בשבת ויו"ט18 מכל מקום בערב יום הכיפורים שהאכילה נחשבת כעינוי כמו שנתבאר אין להתענות בו19 אלא יאכל וישתה ויחשב לו כאלו התענה על חלומו20.
ומכל מקום מי שירצה להתענות על חלומו עד סעודה המפסקת אין למחות בידו21 לפי שערב יום הכיפורים אינו דומה לשבת שנאמר בו22 וקראת לשבת עונג ולפיכך אסור להתענות בו אפילו שעה אחת לשם תענית אם אינו תענית חלום כמ"ש בסי' רפ"ח23 אבל בערב יום הכיפורים שלא נאמר בו עונג אלא שמצוה לאכול בו ואם אכל פעם אחת ביום יצא ידי חובתו24:
ב ואם עבר וטעה והתענה כל היום צריך להתענות25 אחר יום הכיפורים26 תענית א' לכפר על מה שהתענה בערב יום הכיפורים אבל אם לא התענה אלא עד סעודה המפסקת אינו צריך להתענות אחר יום הכיפורים27:
ג אם נדר להתענות בו עיין בסי' תק"ע28:
ד אע"פ שמן הדין ערב יום הכיפורים מותר בהספד שאינו יו"ט כלל ואין בו מעלה אלא שמצוה לאכול בו29 מכל מקום נוהגין לעשותו יו"ט ואין מספידין בו אלא על חכם בפניו30 או ביום שבאה שמועתו שמת שהוא כמו בפניו31 כמ"ש בסי' תקמ"ז32 ע"ש וכן אין אומרים צידוק הדין33 אלא על חכם בפניו34.
וכן אין אומרים בו תחנון35 וגם אין אומרים קודם עלות השחר הרבה סליחות כבשאר ימים ויש מקומות נוהגין להרבות בסליחות36 לפי שאין חושבין אותו יו"ט אלא מעלות השחר ואילך אבל לא בלילה37 והכל לפי המנהג38:
ה מי שנוהג שלא לאכול בשר בכל ימות החול כי אם ביום שאין אומרים בו תחנון מותר לאכול בשר אפילו בליל ערב יום הכיפורים וכל שכן ביום במה דברים אמורים במקומות שאין אומרים הרבה סליחות בלילה שהן חושבין ליו"ט גם את הלילה אבל במקומות שמרבים בסליחות שאין חושבין את הלילה ליו"ט אין לאכול בשר בלילה39.
ואפילו במקומות שאין מרבים בו בסליחות לא יאכל בשר קודם צאת הכוכבים של ליל ערב יום כיפור אע"פ שהתפלל ערבית מבעוד יום לפי שאין חושבין ליו"ט אלא לילה ממש40 שהרי אומרים תחנון אחר תפלת המנחה של ח' תשרי41 ובשאר ימים שאין אומרים בהם תחנון אין אומרים תחנון אפילו במנחה שלפניהם מכלל שערב יום כיפור אין מחזיקין ליו"ט אלא מצאת הכוכבים ואילך42:
ו אין אומרים למנצח יענך וגו'43 שאינו יום צרה44 ואין אומרים בו מזמור לתודה45 מטעם שנתבאר בסימן נ"א46 ע"ש:
ז אין אומרים בו אבינו מלכנו לא בתפלת שחרית47 ולא במנחה48 ויש מקומות נוהגין כשחל יום הכיפורים בשבת שאין אומרים בו אבינו מלכנו כמו שיתבאר בסי' תרי"ט49 אז אומרים אותו בערב יום הכיפורים שחרית50:
1 ויקרא כג, לב.
2 גמרא פא, ב וש"נ. טור ולבוש ס"א. ט"ז ס"ק א.
3 שם טז, כט. וראה מ"מ וציונים.
4 שם כג, לב. ראה רש"י ר"ה ט, א ד"ה כל. ב"י ריש הסי'. לבוש ס"א. ט"ז סק"א.
5 ראה רש"י ברכות שם ד"ה מעלה, ויומא שם ד"ה כל, ורא"ש יומא פ"ח סי' כב (קרא). לבוש ס"א (משמעותא דקרא). וראה לקמן סי' תרח ס"א (במוסגר): שמצות חכמים היא. .. ומצאו להם סמך מן התורה.
6 רש"י ברכות שם. טור. ט"ז שם.
7 רש"י יומא שם. רא"ש שם.
8 רא"ש שם. טור ולבוש שם. וראה לקמן סי' תרח ס"א (להרבות בסעודה). סידור (להרבות באכילה ושתיה כשיעור ב' ימים). שער הכולל פמ"ד אות ג. אוצר מנהגי חב"ד יום הכיפורים ע' קצא.
9 רש"י יומא שם. רא"ש שם. טור ולבוש שם. ט"ז שם.
10 לבוש וט"ז שם.
11 גמרא שם.
12 {CHAPTER_BEGIN}תוס' ר"ה ט, ב ד"ה כאילו. רא"ש שם. טור וב"י ד"ה ומ"ש חשיב. לבוש שם. ט"ז שם. וראה מ"מ וציונים.
13 ט"ז שם. לבוש שם.
14 ט"ז שם.
15 ב"י ד"ה וא"ת.
16 הגהות מיימוניות סוף הל' שביתת עשור, מפסחים סח, ב. ב"י שם.
17 מהרי"ל הל' ימים נוראים אות י (ע' רסה). רמ"א ס"א.
18 כדלעיל סי' רפח ס"ג.
19 של"ה מסכת יומא בתחילתו (רכז, ב) ד"ה ובס' מהרי"ל. לבוש שם. ט"ז סק"ב. מ"א סק"א.
20 לבוש שם. ט"ז שם. וראה העו"ב תתה ע' 69.
21 מנהגים (קלויזנר) סי' פו. מהרי"ל שם ובהל' תענית (ע' רסח). מ"א שם.
22 ישעיה נח, יג. וכדלעיל סי' רמב ס"א.
23 סעיף א.
24 מ"א שם.
25 ב"י סי' תקסח סוד"ה ומ"ש וא"צ. שו"ע שם ס"ה. מ"א כאן סק"א. לבוש שם ס"ה. משאת בנימין סי' צג.
26 משאת בנימין שם. מ"א סי' רפח סק"ג. וראה לעיל שם ס"ד.
27 מ"א סק"א.
28 סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם ס"א.
29 מ"א סי' תרו בסופו.
30 שו"ע יו"ד סי' תא ס"ה (לענין חול המועד ר"ח חנוכה ופורים). וכ"ה לעיל סי' תכט סוף ס"ח (לענין חדש ניסן).
31 מו"ק כז, ב. רמב"ם הל' אבל פי"א ה"ה. שו"ע יו"ד שם.
32 סימן זה בשוע"ר לא הגיע לידינו, וראה שו"ע שם ס"ו (לענין קריעה).
33 מנהגים (טירנא) מנהג של כל השנה (ע' קסז). רמ"א סי' תכ ס"ב (בכל הימים שאין אומרים בהם תחנון).
34 ט"ז שם (בשם הרמ"א, לומר על אדם גדול בימים שאין אומרים תחנון). וראה לעיל סי' תכט ס"ח (לענין חדש ניסן). כף החיים ס"ק כב. מ"מ וציונים.
35 מנהגים שם. מהרי"ל הל' ערב יום כיפור (ע' שיב). שו"ע (נפילת אפים) ורמ"א ס"ב (למנצח). וכ"ה לקמן סי' תה ס"ה. סידור (לפני למנצח).
36 מהרי"ל שם. רמ"א ס"ב.
37 כדלקמן ס"ה וש"נ.
38 רמ"א שם. ומנהג חב"ד שלא לומר סליחות בערב יום כיפור (ראה ספר המנהגים – חב"ד ע' 58).
39 של"ה ריש מסכת יומא (רכז, ב) ד"ה וענין ליל. מ"א סק"א.
40 מ"א שם.
41 לבוש סי' קלא ס"ו. של"ה שם. מ"א שם. וכ"ה בסידור (לפני למנצח).
42 של"ה שם. מ"א שם.
43 מנהגים (טירנא) מנהג עשי"ת (ע' קה). רמ"א ס"ב. ובסידור (לפני למנצח): מנהג ספרד שבכל יום שאין בו תחנון ונפילת אפים אין אומרים למנצח יענך.
44 לבוש ס"ב.
45 מנהגים שם. רמ"א שם. וכ"ה בסידור (לפני מזמור לתודה). וראה גם לעיל סי' א מהדו"ק סי"ז גבי פרשת תודה.
46 ס"א, מפני שלא היתה תודה קריבה ביום זה, וציין לכאן. וראה לבוש ס"ב. וראה חידושי צמח צדק רח, ב. אג"ק ח"ג ע' עא-עב.
47 דרכי משה (שכן נוהגים בקראקא). מטה משה סי' תתלה (מנהג ארצינו). רמ"א ס"ב.
48 דרכי משה סי' תרז אות ג, בשם מנהגים ישנים. רמ"א שם ס"ג.
49 סעיף יא.
50 דרכי משה ומטה משה שם. רמ"א ס"ב.